Staal App ios 11

De nieuwste versie van de Komdex Staal App voor IOS (Apple) staat alweer enige tijd in de Appstore!

Staallogo KDX

 

Chinese knock-off

Enige tijd geleden kwam ik in aanraking met Chinese Innovatie 2.0.

Goedkope Knock-off? Yep – Legaal? Jazeker – Interessant voor jullie? – Projectleiders en engineers lees snel verder!

Veel projectleiders gebruiken nog dagelijks Autocad (Lite), vaak tbv de Layouts van klanten. 3D engineering voorziet de projectleider van bovenaanzichten die weer geplaatst worden in de fabriekslayouts ter goedkeuring van de klant.

Sinds enige jaren is er, daar is-ie, een goedkope Chinese Autocad Knock-off.

De User interface is 100% hetzelfde – ‘No additional training required” staat er in de professionele folder te lezen.

 Caddossier 2D

Mede dankzij de weinig gewaardeerde licentiestrategie van Autodesk (licenties zijn vervangen door abonnementen) is ZWCAD enorm succesvol geworden in Azië. De stap richting Europa is inmiddels gezet via een indrukwekkend, modern, effectief sales kanaal.

Enfin net als met Spaceclaim zijn we benaderd door een aantal grote gebruikers die vroegen of het mogelijk was of wij ons Caddossier beschikbaar konden maken voor ZWCAD. Ja dat kunnen we en hebben we inmiddels dus gedaan!

Bijkomend voordeel voor veel bedrijven met een ton aan oude en dus nieuwe, maar ozo gewaardeerde DWG files, Alle oude DWG's kunnen nu dus vele eenvoudiger met Caddossier beheerd en aangepast worden. Oud, niet meer ondersteunde, beheerspakketten zoals Automanager, Meridian e.d. kunnen hiermee dus 1 op 1 worden vervangen

Neem voor meer informatie vrijblijvend contact op met Bas Ligterink.

is Less More?

Nee vandaag geen blog over design of over minder functies in software, maar over good old boys toys: Auto’s!

Maar juich niet te vroeg, de inspiratie van deze blog, is gebaseerd op Dacia, of beter gezegd, over het enorme zakelijk succes van deze Franse Roemeen. Daar waar Tesla aanwezig is op ieders lippen en zomaar 200 mln verlies lijdt, maakt Dacia 1000 mln Winst. Inderdaad 1 miljard winst. En geen auto liefhebber die het er over heeft.

Ok, laat ik eerlijk zijn, ik loop er ook (nog) niet warm voor. Zo'n Dacia Duster lijkt op z’n best op de oude Hyundai Tucson. En daar zit meteen de belofte, 1 van de meest succesvolle suv's van de afgelopen 10 jaar was de opvolger van de oude Tucson, de iX35. Heb er zelf ook een gehad, heerlijke auto was dat!

Een Duster kost echter slechts 15.000 inclusief btw. Wtf. Hoe krijgen ze dat voor elkaar?

 Dacia

Blijkbaar niet door verlies te draaien en ook niet door troep te verkopen. De Dacia’s zijn verbluffend robuust en betrouwbaar. De Renault dealers klagen steen en been dat ze niks verdienen aan bv service en onderhoud...

De onbekende Dacia, Renault en nu ook Nissan managers die achter het succes van de Dacia zitten, hebben alles gedaan volgens het boekje. Geen cowboy achtige taferelen zoals bij Tesla (hoe leuk dat ook is). Geen, Franse, Japanse of Roemeense marketing maar gewoon per land afgestemde reclames. In Nederland een fotomodel met een Russisch (nieuwe rijken) accent: E12000? ‘Oh that is not so us...’Briljant.

Ok, op naar de techniek. Een trend in de techniek is, daar is die..., Minder onderdelen.

Er kan minder kapot, minder assemblage en minder vorm- en plaatstoleranties waar veel technische problemen uit voortkomen.

Een gemiddelde middenklasser uit de jaren ‘90 had ca. 60.000 onderdelen. Anno nu, 25 jaar later, is mede door het toepassen van steeds meer kunststof dit aantal gedaald naar ca. 30.000 onderdelen. De Duster spant echter de kroon met slechts 2612 onderdelen. Ruim een factor 10 minder!

Logistiek gezien is het een walhalla, die factor 10 komt overal terug, leveranciers, magazijn locaties, magazijn bewegingen, assemblage punten, laspunten, mallen, hulpgereedschap etc. Etc. Niet verwonderlijk dus dat Dacia, ondanks de invloed van Renault en Nissan, nog steeds een ERP systeem heeft van een locale Roemeense software boer. Zeg maar de Komdex van Roemenie :-)

In een vorige blog, schreef ik over effectief vs efficiënt. Het lage aantal onderdelen heeft ogenschijnlijk een nadelig, inefficiënt effect. Het lage aantal zorgt ervoor dat er minder gecombineerd kan worden met andere modellen. Slechts 20% van de onderdelen wordt hergebruikt in andere modellen, terwijl dit bij andere merken ca. 80% is. Inefficiënte standaardisatie. Ook hier is er echter een effectiviteitswinst:

Vereenvoudigde implementatie.

Een hoge Standaardisatie graad van artikelen heeft een, te weinig besproken donkere keerzijde, de zogenaamde efficiency winsten verdampen snel door de complexiteit van het systeem, implementatie, opleidingskosten en verhoogde foutkansen. Een te hoge standaardisatie (efficiency) graad veroorzaakt ineffectiviteit, verlaging van het rendement. Iets wat (gelukkig) steeds vaker wordt onderkend en langzaam maar zeker ook theoretisch beter wordt begrepen (QRM).

Resultaat

  • De doorlooptijd van een Duster, is ca. 4x zo kort als van ieder andere middenklasser.
  • De prijs is ca. 60% lager!

De volgende keer dat u een Tesla tegenkomt, bedenk dan dat u kijkt naar een verlieslijdend product, hoe mooi de lijnen en de technologie ook zijn en hoeveel belovend het bedrijf ook is. De volgende keer dat u een Dacia ziet, realiseer u dan dat het artikelbeheer van dit 1mld winstgevende bedrijfsonderdeel niet veel groter is dan dat van u...

Moraal:

  • Minder artikelen = vereenvoudigde implementatie van zowel software als productie.
  • Doorlooptijd verkorting is recht evenredig gekoppeld aan resultaat.
  • Hou het echt simpel en verlaag daarmee de doorlooptijd.
  • Less doorlooptijd = More winst.

Less = More

Q.E.D.

Rob de Haas

Metavak 2017

Ook dit jaar is Komdex aanwezig op de Metavak te Gorinchem. Met veel aandacht voor Laagdrempelige ERP en Caddossier tbv Metaalverwerkend Nederland!

Banner90x90 Nieuws

TIV 2017

De zomervakantie ligt nog maar net achter ons, dus de TIV te Hardenberg staat voor de deur, waar we diverse noviteiten tonen, oa. op het gebied van:

  • Shopfloor control - Tijdregistratie icm Digdossier 365 op de werkvloer
  • Caddossier Versie 17.2 is net gereleased tbv Solidworks - Inventor & Spaceclaim
  • Nieuw! Caddossier Add-in tbv ZWCAD - de 100% 2D Autocad knock-off uit China!
  • Voor de Directie en Management die geen eigen ERP licentie hebben, heeft Komdex een hele nieuwe set met Dashboards ontwikkeld
  • en meer!

Bezoek ons op 19/20/21 september a.s. op de TIV 2017 - te Hardenberg

Stand 318

Komdex beurs