is Less More?

Nee vandaag geen blog over design of over minder functies in software, maar over good old boys toys: Auto’s!

Maar juich niet te vroeg, de inspiratie van deze blog, is gebaseerd op Dacia, of beter gezegd, over het enorme zakelijk succes van deze Franse Roemeen. Daar waar Tesla aanwezig is op ieders lippen en zomaar 200 mln verlies lijdt, maakt Dacia 1000 mln Winst. Inderdaad 1 miljard winst. En geen auto liefhebber die het er over heeft.

Ok, laat ik eerlijk zijn, ik loop er ook (nog) niet warm voor. Zo'n Dacia Duster lijkt op z’n best op de oude Hyundai Tucson. En daar zit meteen de belofte, 1 van de meest succesvolle suv's van de afgelopen 10 jaar was de opvolger van de oude Tucson, de iX35. Heb er zelf ook een gehad, heerlijke auto was dat!

Een Duster kost echter slechts 15.000 inclusief btw. Wtf. Hoe krijgen ze dat voor elkaar?

 Dacia

Blijkbaar niet door verlies te draaien en ook niet door troep te verkopen. De Dacia’s zijn verbluffend robuust en betrouwbaar. De Renault dealers klagen steen en been dat ze niks verdienen aan bv service en onderhoud...

De onbekende Dacia, Renault en nu ook Nissan managers die achter het succes van de Dacia zitten, hebben alles gedaan volgens het boekje. Geen cowboy achtige taferelen zoals bij Tesla (hoe leuk dat ook is). Geen, Franse, Japanse of Roemeense marketing maar gewoon per land afgestemde reclames. In Nederland een fotomodel met een Russisch (nieuwe rijken) accent: E12000? ‘Oh that is not so us...’Briljant.

Ok, op naar de techniek. Een trend in de techniek is, daar is die..., Minder onderdelen.

Er kan minder kapot, minder assemblage en minder vorm- en plaatstoleranties waar veel technische problemen uit voortkomen.

Een gemiddelde middenklasser uit de jaren ‘90 had ca. 60.000 onderdelen. Anno nu, 25 jaar later, is mede door het toepassen van steeds meer kunststof dit aantal gedaald naar ca. 30.000 onderdelen. De Duster spant echter de kroon met slechts 2612 onderdelen. Ruim een factor 10 minder!

Logistiek gezien is het een walhalla, die factor 10 komt overal terug, leveranciers, magazijn locaties, magazijn bewegingen, assemblage punten, laspunten, mallen, hulpgereedschap etc. Etc. Niet verwonderlijk dus dat Dacia, ondanks de invloed van Renault en Nissan, nog steeds een ERP systeem heeft van een locale Roemeense software boer. Zeg maar de Komdex van Roemenie :-)

In een vorige blog, schreef ik over effectief vs efficiënt. Het lage aantal onderdelen heeft ogenschijnlijk een nadelig, inefficiënt effect. Het lage aantal zorgt ervoor dat er minder gecombineerd kan worden met andere modellen. Slechts 20% van de onderdelen wordt hergebruikt in andere modellen, terwijl dit bij andere merken ca. 80% is. Inefficiënte standaardisatie. Ook hier is er echter een effectiviteitswinst:

Vereenvoudigde implementatie.

Een hoge Standaardisatie graad van artikelen heeft een, te weinig besproken donkere keerzijde, de zogenaamde efficiency winsten verdampen snel door de complexiteit van het systeem, implementatie, opleidingskosten en verhoogde foutkansen. Een te hoge standaardisatie (efficiency) graad veroorzaakt ineffectiviteit, verlaging van het rendement. Iets wat (gelukkig) steeds vaker wordt onderkend en langzaam maar zeker ook theoretisch beter wordt begrepen (QRM).

Resultaat

  • De doorlooptijd van een Duster, is ca. 4x zo kort als van ieder andere middenklasser.
  • De prijs is ca. 60% lager!

De volgende keer dat u een Tesla tegenkomt, bedenk dan dat u kijkt naar een verlieslijdend product, hoe mooi de lijnen en de technologie ook zijn en hoeveel belovend het bedrijf ook is. De volgende keer dat u een Dacia ziet, realiseer u dan dat het artikelbeheer van dit 1mld winstgevende bedrijfsonderdeel niet veel groter is dan dat van u...

Moraal:

  • Minder artikelen = vereenvoudigde implementatie van zowel software als productie.
  • Doorlooptijd verkorting is recht evenredig gekoppeld aan resultaat.
  • Hou het echt simpel en verlaag daarmee de doorlooptijd.
  • Less doorlooptijd = More winst.

Less = More

Q.E.D.

Rob de Haas

TIV 2017

De zomervakantie ligt nog maar net achter ons, dus de TIV te Hardenberg staat voor de deur, waar we diverse noviteiten tonen, oa. op het gebied van:

  • Shopfloor control - Tijdregistratie icm Digdossier 365 op de werkvloer
  • Caddossier Versie 17.2 is net gereleased tbv Solidworks - Inventor & Spaceclaim
  • Nieuw! Caddossier Add-in tbv ZWCAD - de 100% 2D Autocad knock-off uit China!
  • Voor de Directie en Management die geen eigen ERP licentie hebben, heeft Komdex een hele nieuwe set met Dashboards ontwikkeld
  • en meer!

Bezoek ons op 19/20/21 september a.s. op de TIV 2017 - te Hardenberg

Stand 318

Komdex beurs

 

Postadres

Ons postadres is vanaf heden gewijzigd en is nu gelijk aan ons bezoekadres:

Meer en duin 335, 2163 HE Lisse, Nederland

 brievenbus

 

 

 

 

 

 

 

 

Stalen kozijnen

Ze zijn hot, zoals dat heet, Trendy!

Stalenkozijnen

Ik kan niet bij een metaalbewerker langsgaan of ze zijn bezig met Stalen kozijnen. Of zoals een Komdex gebruiker het laatst omschreef :

"Ja, particulieren vinden het prachtig en kiezen massaal voor stalen kozijnen"

Nu vind ik het als ondernemer altijd interessant hoe een trend zich vertaald naar een markt. In dit geval naar de Metaalbewerkingsmarkt in Nederland en Belgie, want ook daar speelt het, echter...1 woord triggerde iets anders bij me:

 "Particulier" 

Wist u dat de Metaalunie speciale voorwaarden heeft voor Particulieren? Nee, nou ik zou ze maar eens opvragen!

Werken voor particulieren is juridisch anders dan Business to Business (B-T-B). In geval van ellende (met particulieren) verklaart de Rechter uw B-T-B lees standaard/gewone Metaalunie voorwaarden meteen naar de prullenbak (gaat je dus geld kosten). Vandaar de 'speciale' Voorwaarden van de Metaalunie voor, daar is die weer 'Particulieren'.

Acties

1: Neem contact op met de Metaalunie (bedrijfsjuridische zaken) en vraag om een PDF en WORD bestand met deze voorwaarden.

2: Neem contact op met de support afdeling van Komdex (support[at]Komdex.nl) en zij kunnen u helpen met een apart offerte sjabloon tbv particulieren met dus bijbehorende voorwaarden.

 Ik woon in zuid-holland en wij gaan dit jaar als eerste met zomervakantie, dus alvast een fijne vakantie toegewenst voor een ieder die ik niet meer spreek!

Rob de Haas

 

Collega's gezocht!

Vacature Servicedesk medewerkers

Als servicedesk medewerker bij Komdex werk je samen met collega's van de Consultancy, Ontwikkeling en vooral ook met onze klanten.

De werkzaamheden van een Servicedesk Medewerker bestaan uit het ondersteunen van de Consultants met het begeleiden en opleiden van gebruikers. Daarnaast ben je ook actief in het continue verbeteren van onze software door middel van het aanbrengen van suggesties tot verbeteringen en het testen van nieuwe functionaliteit. Je bent mede verantwoordelijk voor onze documentatie, die oa. bestaat uit handleidingen, filmpjes, powerpoint presentaties etc.

Wij bieden

Natuurlijk bieden wij een aantrekkelijk salaris afhankelijk van kennis en ervaring. Je krijgt kansen om je verder te ontwikkelen met diverse opleidingsmogelijkheden en interne begeleiding. We verwachten zelfs dat jij jezelf blijft door ontwikkelen. Daarnaast werk je in een prettige sfeer waarbij samenwerking en eigen inbreng van groot belang is. Standplaats Lisse.

Functie eisen

  • HAVO - MBO Niveau
  • Klantvriendelijk, Enthousiast
  • Volwassenheid in communicatie
  • Uitstekende Office (MS Word, Excel Powerpoint etc.) vaardigheden.
  • Interesse om met diverse software tools te werken

Solliciteren? Stuur je CV dan met korte motivatie per email naar info[at]Komdex.nl onder vermelding van "Servicedesk Medewerker". Binnen 2 werkdagen weet je of je op gesprek kan komen.