Oud en Nieuws

Ik kijk al jaren geen televisie meer. En eerlijk gezegd het voelt als een bevrijding.

Laat ik beginnen met waarom ik geen televisie meer kijk. Ten eerste keek ik al niet zoveel, maar goed ’s avonds na 22H dan zak ook ik een beetje onderuit in de bank en dan is de afstandsbediening gevaarlijk binnen handbereik. Voordat je het weet zit je een half uur wezenloos te zappen.

Maar goed, m’n kinderen wilden Netflix en de rest is dus geschiedenis. Ik kijk echt nooit meer televisie. Ok een paar keer per jaar dan, toen dat gedoe met MH17 speelde, aanslagen in Parijs, toch even naar andermans ellende kijken, de analyses had ik al op de radio gehoord en de angstaanjagende filmpjes op youtube gezien.

 OudNieuws

Ik ben niet minder geïnformeerd, ook niet meer trouwens, Ik luister in de auto naar BNR, dat deed ik eerlijk gezegd al en dat geeft alle info die ik nodig heb.

Netflix heeft naast al dat leuks voor de Kids echter ook hele onverwachte documentaires.

Zo keek ik met verwondering naar bv Dark Fish, over het echte, trieste, leven van ‘Free willy’ de orca. Ook ‘Dawg Fight’ was een Eye opener. Over de arme, zwarte achterstandswijken in Florida, waar de jongens zelf maar Free Fight gevechten organiseren, gewoon achter in iemands tuin! Voor het eerst realiseerde ik me dat ik de USA als een derde wereld land beschouwde. 2 van de 10 gevolgde jongens waren binnen 2 maanden na het editten vd documentaire vermoord. 2 hadden het ‘gehaald’ en mochten verder in de Pro MMA league (Mixed Martial Arts). Ongelofelijk.

Al die ‘Blue Planet’ documentaires vind ik eigenlijk ook wel interessant. Ze geven een eenvoudige, software ondernemer een goede, boeiende blik in het gedachten goed van mensen die echt vechten voor het Milieu. Niets mis mee, in ieder geval stukken beter dan dat stomme gezwets in de 2e Kamer... Zorgvuldigheid, onderzoek... Niks dus.

Rond kerst werd ik echt geraakt, of het de tijd van het jaar was of de inhoud weet ik eigenlijk niet, wellicht beide. Maar van ‘Making a murderer’ een 10-delige documentaire serie kreeg ik slapeloze nachten. Mijn vertrouwen in het westerse rechtssysteem wankelt, een “must-see”!

Hoe dan ook, ondanks mijn nieuwe interesse in documentaires hou ik dus tijd over door geen Televisie meer te kijken! Die extra tijd gaf me ruimte om me te verdiepen in het fenomeen video Blogs, kort weg Vlogs genoemd.

De bekendste in Nederland is die van Enzo Knol. Mijn jongste dochter kijkt daar minimaal 3x per week naar. Letterlijk 1.000.000 volgers op youtube heeft die gozer. Ongelofelijk.

Als niet begrijpende ouder deed ik het eerst ook af als ‘wat een onzin!’. Toen ik het zelf ging kijken begreep ik er echt helemaal niets meer van. Ik had eigenlijk allerlei schunnige, puberale rottigheid verwacht. Niets van dat, ok wat rotjes die werden afgestoken rond oudjaar. Enzo Knol, filmt gewoon zijn hele dagelijkse leven. Het leven van een jonge gozer van in de twintig. Echt niets boeiends aan, althans vanuit mijn perspectief dan...

Als Vlog nr ‘467’ wordt geüpload, zijn er binnen enkele minuten 20.000 views....

Ik besteed tijd, geld en energie aan de Komdex site. Geloof me, wij halen ca. 10-20x zoveel bezoekers per dag als de gemiddelde site van u, onze klanten. Enzo afdoen als een ‘idioot’ is hem te kort doen aan zijn ondernemerschap. Hij verdient als 25-jarige overigens meer dan de plaatselijk bank directeur.

Alles draait net als in een pakkende documentaire om de inhoud, content en doelgroep, in zijn geval 10-15 jarigen die 21 zouden willen zijn.

Een simpele les met betrekking tot content en nieuws is het feit dat je nieuws zelf maakt, Enzo doet dat minimaal 3x per week. Daarnaast is een andere gouden regel in de marketing dat je content hergebruikt. Een mooi voorbeeld zag ik laatst op linkedIn van Roland Volwater, Projectmanager bij een klant van ons.

https://nl.linkedin.com/pulse/trouwe-dienst-roland-volwater

Ook zijn post :

Enkele foto's uit de oude doos, van een project dat we uitgevoerd hebben in 2000 -2002”, is een prachtig voorbeeld van hergebruik van content. Zijn boodschap?

“2018-2000 = 18 Jaar geleden deden we dit, anno 2018 doen we dit nog steeds” - Hoeveel betrouwbaarheid en ervaring wilt u het hebben (in uw volgende project)?

Hoeveel “zo goed als nieuw” – nieuws heeft u in de oude doos liggen? Mijn marketingtips voor 2018 heb ik al gegeven, voor alle duidelijkheid herhaal ik het nog even (hergebruik - van content ;-) )

  • Nieuws maak je zelf
  • Hergebruik uw content zoals, foto’s, filmpjes, kranten artikelen etc.

6 januari 2018, Rob de Haas, Komdex.