Meten is weten

In deze blog tijd voor Tijd. Nu even niet over hoe we tijd bij u zouden kunnen registreren, maar Waarom.

De meest voor de hand liggende reden om Tijd te registreren is als u werkt op regie. U werkt 3H u factureert 3H. In de praktijk blijkt dit slecht 5% van alle geregistreerde uren te zijn. 95% van de geregistreerde man en machine uren betreft aangenomen werk. Soms krijg ik dan een respons van “leuk dat je weet hoe lang het geduurd heeft, maar je kan er niks meer mee.”. Klopt, echter wat je er wel mee kan is Leren wat er goed of fout gegaan is. Een beter, wellicht eerlijker respons is ‘ik kijk er te weinig naar, want ik word er moedeloos van’. Kijken naar het eigen falen is altijd moeilijk, maar zou een stimulans moeten zijn om jezelf en de rest van de tent te verbeteren. Iedereen wil toch winnen?

Wat betreft winnen kunnen we nog veel leren van de Amerikaanse sportcultuur. De belangrijkste sport in Europa is natuurlijk voetbal. Daar kun je Winnen, Verliezen of Gelijk spelen. 33,33% kans dus om te winnen en 66,66% kans om Niet te winnen.

In het Basketbal, Honkbal, American Footbal etc. gaat men door tot er een winnaar is. Eea wordt prachtig verwoord in hun spreekwoorden: “Second place is known as the First loser” of bekender “The winner takes it all”. Je wint de order of je verliest hem.

Je maakt winst of je maakt verlies.

KomdexMetenIsWeten

Deze mentaliteit drijft ook een Cultureel-technologisch verschil aan: Hun sportvelden hangen vol met camera’s, assistenten tellen zich suf en voeren alle data in om zoveel mogelijk realtime te kunnen analyseren. Deze Analytics komen op ons, als Europese sport/voetbal liefhebbers, wel eens overdreven over.

Als Ondernemers en Managers zouden we er eigenlijk geen genoeg van moeten krijgen.

De klant/Ondernemer die tegen mij zei: ‘ik kijk er te weinig naar want ik word er moedeloos van’ Zou eigenlijk moeten zeggen: “Ik word moedeloos van verliezen, ik wil vaker winnen

De Leidsche Natuurkundige Kamerlingh Onnes, bouwde een heel lab rondom zijn theorie waarmee hij uiteindelijk zijn ideeën bewees en waarmee hij een (Nobelprijs) winnaar werd. Boven het Lab stonden de in Nederland beroemd geworden woorden “Meten is Weten”.

Basketbalvelden en Laboratoriums zijn metaforen voor uw Werkvloer en Uitvoering. Een snelle, op zich intelligente, blik op de werkvloer is heden ten dagen lang niet meer voldoende.

Wat was bijvoorbeeld het afgelopen kwartaal:

  • Het ziekteverzuim %
  • Het Overwerk %
  • Afvalpercentage – re-work
  • Gemiddelde marge per productgroep
  • etc.

Zeg nu eens eerlijk, weet u het? En wat is uw plan om dit te verbeteren, zodat u weer meer gaat Winnen? Precies, begin eens met meten van uw belangrijkste kostenfactor: Arbeid = Uren.

Rob de Haas, Tijd voor Komdex.