Met enige regelmaat vragen ERP gebruikers aan ons : “heb je niet een overzicht met de gemiddelde inkoopprijs? “

Het (flauwe) antwoord hierop is dan : “Gemiddelde inkoopprijzen bestaan niet“
Het gaat de gebruiker natuurlijk om de prijsinformatie, “wat kost zo’n artikel eigenlijk?” Er zijn verschillende uitdagingen:
- Hoe oud is die prijs? Van vorige week of van 2 jaar geleden?
- Om hoeveel stuks ging het toen? 1 Plaat of bestelde we een hele pallet vol?
Ondanks deze uitdagingen kun je wanneer je inkoopt m.b.v. artikelen toch relatief makkelijk inzicht krijgen in deze prijsinformatie m.b.v. bovenstaand dashboard.
Op basis van dit dashboard zou je dus een verrekenprijs kunnen bepalen. De verrekenprijs zou je ook kunnen benoemen als de ‘te gebruiken prijs’. Er zijn minimaal 2 verrekenprijzen te bedenken:
Verrekenprijs tbv de:
- Verkoop & calculatie
- Voorraadwaarde bepaling
Op het moment van calculeren gebruik je dus de huidige calculatie verrekenprijs. Hetzelfde geldt bij de voorraad bepaling. In de praktijk worden beiden vaak gelijkgesteld maar dat hoeft dus niet.
In het artikelbeheer kunnen de verrekenprijzen worden toegevoegd en beheerd. Het gebruik van artikelen heeft enorme voordelen maar veroorzaakt soms ook een noodzaak tot leren ‘omdenken’, zoals hier het geval is bij gemiddelde prijzen.
Aan de slag met voorraad en artikelen? Neem vrijblijvend contact op met je Komdex Consultant.
Komdex Consultancy, maart 2025