23.02.2024

Verschillen in Productconfiguratie

Productconfiguratie (PCF), de laatste jaren wordt er steeds meer over gesproken, vaak in de context van Configure To Order CTO. Ook Teqnow (Metaalunie  initiatief m.b.t. moderne bedrijfsvoering) heeft veel energie gestoken om u als producent te overtuigen van het nut van PCF’s. Teqnow heeft de laatste jaren meerdere sessies besteedt aan het fenomeen Productconfiguratie.

Het probleem met zulke sessies is natuurlijk dat het blijft bij simpele hypothetische voorbeelden. Met een serie Blog’s en uiteindelijk ook een boekje willen we het concept Product Configurator in de Maakindustrie concreet maken met echte praktijkvoorbeelden.

Het eerste wat opvalt is dat Product Configuratoren vele gedaantes hebben:

  • Een Excel, die eigenlijk een soort Calculatie bevat en dus leidt tot een prijs.
  • Een uitgebreid MS-Word document van een product met al haar opties, met als resultaat een nette professionele offerte.
  • 2D tekeningen, waar maten handmatig aan worden toegevoegd.
  • Een 3D model in bijvoorbeeld Solidworks of Inventor, die klant specifiek gemaakt dient te worden.
  • Etc.

Een Product Configurator is niet per definitie een prachtige website waarop potentiële klanten afmetingen kunnen opgeven en waar dan meteen een prijs uitrolt. Dit kan natuurlijk wel en dit fenomeen zien we bijvoorbeeld steeds meer bij onze klanten die bijvoorbeeld Stalen deuren leveren aan particulieren. De functie van de websites is dan niets ander dan “in gesprek komen met de potentiële klant”. De marketing gedachte hierachter is ‘AIDA’:

  • Attention            = Aandacht
  • Interest               = Interesse
  • Desire                  = Verlangen, “dit wil ook…”
  • Action                  = Actie, “laten we eens bellen/mailen/appen om onze specifieke wensen aan te vragen…”

Het metaalbedrijf die de Stalendeuren aanbiedt zou kunnen werken met meerdere PCF’s:

  • Een (AIDA) Website om in contact te komen met de klant
  • Excelsheets tbv de uitvoeringen, opties, prijzen e.d.
  • Offerte generator, die de Offerte teksten en plaatjes genereert voor de klant specifieke offerte
  • Sjablonen t.b.v. Opdrachtbevestigingen
  • Tekeningen t.b.v. klant goedkeur
  • 3D modellen die op basis van invoer van afmetingen en opties meteen alle productie tekeningen genereert. Dit hoeft dus helemaal niet gekoppeld te zijn aan uw Website. Daar volstaan foto’s i.c.m. schematische afbeeldingen. Dergelijke combinaties tonen verrassend professioneel zonder al te veel moeite of programmeerwerk.

Een mooi voorbeeld van een AIDA Website is die van De Stalendeurenmeester. Deze site bevat een effectieve Configurator om in gesprek te komen met haar potentiële klanten.

test plaatje

Bovenstaande voorbeelden leiden tot de volgende inzichten:

  • Is uw product voor consumenten of bedrijven ? Beide segmenten stellen andere eisen aan uw communicatie in de vorm van Tekeningen, Offertes en opdrachtbevestigingen etc.
  • PCF’s kunnen dus ook puur intern gebruikt worden en liggen deels in het verlengde van uw calculaties en Engineering. Beide hebben te maken uw ERP pakket. Onze Consultants hebben door de jaren heen diverse vormen van PCF’s gebouwd met ERP, CAD en zelfs Excel indien dat gewenst was.
  • Offertes zijn wat anders dan Prijzen. Bedrijven hebben minder behoefte aan uitgebreide en van vele foto’s voorziene offertes dan particulieren. Zeker als het gaat om herhaalorders, daar volstaan korte, zakelijke offertes.
  • Ook zonder 3D CAD is het mogelijk om goede PCF’s te bouwen met bijvoorbeeld onze ERP rapportage tools. Daarin kunnen technische berekeningen worden gedaan, op basis van zelf opgebouwde schermen e.d. Het is zelfs mogelijk om tekeningen te genereren.
  • Klanten willen keuzes hebben. De keuzes leiden tot vele Opties. Sommige opties sluiten andere opties weer uit. Dit leidt al snel tot vergissingen bij werkvoorbereiders. Met behulp van een Product Configurator voorkomt u veel fouten tijdens het verkoop en werkvoorbereidingsproces.

Wat willen we jullie meegeven met dit verhaal? 

Configure To Order [CTO], Productconfiguratie [PCF] is een stapsgewijs proces. Laat je niet intimideren door een complex ogend einddoel. Nadenken over je website, prijslijsten is een goede manier om je producten en diensten eens te analyseren. Laat niet meteen een complexe productconfigurator in je website bouwen. Een offerte generator valt onder de paraplu van onze Productconfigurator. Het product komt voor in meerdere gedaantes en niet alleen in de offerte vorm maar ook als 3D CAD model en zelfs als een complete set werkbonnen en werktekeningen. 

Samenvattend zou je kunnen zeggen dat de offerte generator een productconfigurator is die op zijn beurt o.a. automatisch offertes en de onderliggende calculaties verzorgt. Productconfiguratie wordt ingezet omdat goede collega’s schaarser worden, we toch meer willen bereiken in een korter tijdsbestek, zonder fouten, die zelfs de goede collega’s ook wel eens maken.

Voor nu weer even genoeg stof tot nadenken! 

Rob de Haas 

Ook interessant

Nieuwe website …

Nieuwe website …

Nieuwe websites worden vaak met veel bombarie aangekondigd. Terwijl ze zelden wat nieuws of nuttigs brengen voor de bezoekers. Ik snap het wel want een nieuwe website is best wel een hoop werk, heel veel werk in ons geval! Maar wat brengt het straks nou voor jullie...

Gemiddelde Inkoopprijs

Gemiddelde Inkoopprijs

Met enige regelmaat vragen ERP gebruikers aan ons : "heb je niet een overzicht met de gemiddelde inkoopprijs? " Het (flauwe) antwoord hierop is dan : "Gemiddelde inkoopprijzen bestaan niet" Het gaat de gebruiker natuurlijk om de prijsinformatie, "wat kost zo'n artikel...

Metaalunie voorwaarden 2025

Metaalunie voorwaarden 2025

Het is zover, de nieuwe Metaalunie voorwaarden zijn actief geworden op 1 januari 2025. De oude voorwaarden stamden alweer uit 2019. Wanneer u gebruik maakt van deze voorwaarden in uw rapportages, dan kunt u deze gewoon zelfstandig aanpassen. Als u liever heeft dat wij...

Altijd en overal inzicht
in uw productie?

Neem contact op voor onze demo