Stuklijsten
De ene stuklijst is de andere niet! Het probleem met stuklijsten is dat ze duidelijk lijken. We denken ze wel te begrijpen. Traditioneel was de stuklijst het sluitstuk van het tekenproces. De posbollen werden aan de samenstelling toegevoegd en in de rechter onderhoek werd dan de stuklijst geplaatst. Eigenlijk is een dergelijke CAD stuklijst, niets anders dan een soort inhoudsopgave. Pos-1 is onderdeel x en Pos-2 is onderdeel y. We doen dit letterlijk al 100 jaar zo en werktuigbouwers hebben dit allemaal zo geleerd op de technische school.
Tekenen en stuklijsten maken doen we echter niet voor de lol. Een product is verkocht, er moeten componenten gemaakt worden en onderdelen worden ingekocht. De CAD stuklijst als inhoudsopgave, CAD Bill Of Materials, Afgekort als C-Bom vormt vaak de basis voor inkoop en productie (Werkvoorbereiding WVB). Ondanks dat de moderne CAD software ons helpt met de posbollen en het vullen van de rechter onderhoek, valt de WVB met deze C-Bom in de praktijk zwaar tegen. Ten eerste tekenen we vaak niet alles wat we nodig hebben: bouten en moeren tekenen duurt te lang, oppervlaktebehandelingen gaan eigenlijk ook niet zo lekker in CAD en zaken als pneumatisch en elektrisch leidingwerk en hun toebehoren, worden zelden in CAD gezet omdat ook dit veel te lang duurt. Met andere woorden de C-Bom, de 3D CAD stuklijst is incompleet!
Good old Excel komt ons redden. Via een exportje in het CAD pakket kunnen we de C-Bom importeren in Excel. Laten we dat de E-Bom noemen. Nee, de 'E' is niet de 'E' van Excel maar van Engineering! Het eerste wat we als engineers moeten doen is de lijst dus compleet maken! Maar daarmee zijn we er nog niet!
Wat willen we jullie meegeven met dit verhaal?
Eigenlijk moeten we de E-Bom verbouwen tot een soort WVB stuklijst, dit wordt ook wel de M-Bom genoemd. De M staat voor Manufacturing (Productie). Daar waar de telbare koopdelen zoals lagers en dergelijke prima uit de E-Bom komen, komt vooral de behoefte aan halffabricaten zoals het lengte- en plaatmateriaal veel lastiger tevoorschijn, laat staan dat dit geautomatiseerd plaats vindt.
Inmiddels hebben we al 3 verschillende Stuklijsten ontmoet: C-Bom, E-Bom en de M-Bom, je wordt er bijna tureluurs van! De transitie van de ene Bom naar de andere Bom is het eigenlijke Werkvoorbereidingsproces. Met deze laatste stuklijst, de M-Bom sorteren we langzaamaan voor op geautomatiseerde WVB. Meer in een volgende blog!
Voor nu weer even genoeg stof tot nadenken!
Rob de Haas